
QUE LO SEPA 
EL MUNDO
PRENTSA FRANKISTA (DONOSTIA)

Gerra irabazteko ez da nahikoa etsaiak baino kanoi edo-
ta hegazkin gehiago izatea, propaganda ezinbestekoa 
da eta horretan alderdi biak ibili ziren fin. Errebeldeek 

Donostia hartu bezain laster errotatibak ipini zituzten mar-
txan. Lehenak Diario Vasco-koak izan ziren. Egunkari hau 
1934an fundatu zuten kontserbadore monarkikoek baina 
Errepublikako agintariek zarratu egin zuten matxinatuen 
alde agertu zelako. Errebeldeek Donostia “askatu” zutenean 
berriro zabaldu zen egunkaria. Lehen zenbakia 1936-9-14an 
atera zen eta egunkari berrituaren azalak ez du galtzerik: “El 
glorioso Ejercito español, los bravos requetés navarros y las 
milicias fascistas libertan San Sebastián de la horrenda tiranía 
a que durante dos meses le habían sometido las hordas de 
bandidos y asesinos rojos”. Ez zen hitzerdika ibiltzeko garaia! 
Honi La Voz de España egunkariak jarraitu zion, 1936-9- 
15ean. Karlistek sortu zuten Dios-Patria-Rey goiburuarekin. 
Gutxi iraun zuen goiburu horrek, errege faltan Francorekin 
konformatu behar izan zuten. Gainera, 1937-6-12tik aurrera 
FET y de las JONS-aren menpe geratu zen egunkaria eta 
geroago Cadena de Prensa del Movimiento erakundearen 
parte izan zen. 

Hiru bako birik ez ei dago, Falangea ez zen gutxiago izan-
go. Unidad, Diario de combate nacional egunkariko lehen 
zenbakia 1936-9-16an kaleratu zen. Hau ere, Mugimendua-
ren Prentsa-kateko parte izango zen. Aldizkari grafikoa ere 
sortu zuten, Fotos astekaria. Lehen zenbakia 1937-2-25ean 
irten zen eta Donostian argitaratu zen harik eta 1940an gerra 
amaituta, Madrilera lekualdatu arte. Beste bat Mugimendua-
ren Prentsa-katerako! 

Donostian, “askatutako” Donostian, argitaratu ziren laurak, 
gerra garaian, eta matxinatuen ideiak eta ikuspuntuak defen-
datzeko. Inon edo inoiz, helburuak bitartekoak justifikatzen 
baditu gerran da. Eibar, Durango eta Gernika errepublikarrek 
erre zituzten euren esanetan. Matxinatuek, erre ke erre, ez 
dut aurkituko hitz egokiagorik, behin eta berriro ukatu zuten 
Gernika bonbardeatu zutela, gorriak izan zirela zioten. Fake 
news, alternative facts, aspaldiko kontuak dira! Euretarikoa 
zen Juan de Hernani kazetaria (José Rodríguez Ramos, 1892-
1969), El viejo idealista esperaba siempre el amanecer de Es-
paña artikuluaren egilea. Auñamendi entziklopedian irakurri 
nuen Jose Rodríguezen pseudonimoa zela Juan de Hernani 
eta La Voz de España eta Diario Vasco-n lan egin zuela, 40.ko 
hamarkadan gehituko dut, eta ondoren 1947 eta 1969 artean 
El Correo Español-El Pueblo Vasco egunkarian. 1969an hil 
zela Bilbon eta kito, gerra garaia ez da aipatzen. 

Gero beste datu batzuk aurkitu ditut, Estampa aldizkarian 
ere egin zuela lan, 1892an jaio zela Cerveran (Palencia)... bai-
na ez dut inon aurkitu Fotos aldizkari falangistan lan egin 
zuenik. Deskuidua? Ez dut uste, Hernaniren kronikak behin 
baino gehiagotan aldizkariko azalean eta kontrazalean ager-
tu ziren eta. 

Estampa aldizkarian idatzitako Lekeitioko kronika bi eza-
gutzen genituen, baina José R. Ramosek sinatuak: “Entró el 
principe Otto en Budapest vestido de cura?” (1930-10-14) eta 
“Encomendaos a Dios Muchachos” (1936-6-29). Baina ez ge-
nekien orduan Juan de Hernani eta José R. Ramos bat zirela. 
Beraz, ondotxo ezagutzen zuen Lekeitio Fotos aldizkarirako 
(1937- 5-8) “El viejo idealista esperaba siempre el amane-
cer de España” kronika idatzi zuenean. Oraingo honetan ez 
zuen erabili benetako izena, J. de H. baino, alabaina Jose R. 
Ramos zela dakigu kronikan bertan zioenarengatik: “Preci-
samente conozco a Juan Daniel. Era otro de los que yo me 
acordaba cuando los rojos estaban en Lequeitio. Le conozco 
desde hace dos años, cuando me contó un día cómo nau-
fragó el año de 1912...”. Zenbaki berean “Barbarie marxista en 
Guernica” idatzi zuen (Juan de Hernani). Lehen ere esan dut 
ez zela hitzerdika ibiltzeko garaia eta leialtasun itsu-itsua es-
katzen zela gehituko diot. Horregatik, Hernaniren jarrera gai-
tzesgarria den arren ulertu egiten dut. Kazetari kostunbrista 
aipagarria eta estimatua izan zen, (Bilboko Café La Gran-
jan omenezko plakatxoa du) baina nago Gernikako artikulu 
horrengatik —eta tonu bereko beste batzuengatik— Fotos 
aldizkariko garaia ezkutuan geratu zela. Berriro huts egingo 
diogu egiari? 

 

Antipodetan kokatu behar dugu George Steer hegoafri-
karra (1909-1944). Ikusi eta entzun zuena kontatu zuen, 
Gernikan egon zen eta bere begiekin ikusi zituen alemanen 
bonbardaketaren arrastoak eta testiguekin egon zen. Ez 
zegoen dudarik, Franco eta aliatuak ziren errudun.

Apirilaren 26ko arratsaldean izan zen bonbardaketa eta 
gauerako Gernikan zen Steer haren berri izateko. Hurrengo 
goizean, 27an, egun argitan bere begiekin ikusi zuen ger-
tatutakoa. Testigantzekin eta ikusitakoarekin kronika idatzi  
eta bidali zuen. 28an New Yorkeko eta Londoneko egunkari 
nagusi bietan publikatu zen, New York Times eta The Times 
egunkarietan. The Times egunkari kontserbadorean argita-
ratu izanak gainera egiatasun-plusa erantsi zion! Egiaren  –
eta bide batez Errepublikaren– defentsa horrek ez zion me-
sederik egin, The Times egunkariak esaterako lanetik bota 
zuen. 1938an The tree of Gernika: A field study of modern 
war liburua idatzi zuen. 

The New York Times egunkariko titulua, 1937-4-28

The Times egunkariko titulua, 1937-4-28

64



  Unidad, 1937-4-28  

  Diario Vasco, 1937-5-1  

Fo
to

s, 
19

37
-5

-8
  D

ia
ri

o 
V

as
co

, 1
93

7-
5-

1 
 

  Diario Vasco, 1937-5-2  

  L
a 

V
oz

 d
e 

Es
pa

ña
, 1

93
7-

5-
4 

 

  D
ia

ri
o 

V
as

co
, 1

93
7-

4-
30

  



EL CORREO ESPAÑOL-EL PUEBLO VASCO
El Correo Español eta El Pueblo Vasco hasiera batean egun-
kari ezberdinak ziren baina 1938an, 1938-4-13an hain zuzen 
ere, derrigortuta bat egin behar izan zuten: El Pueblo Vas-
co egunkaria Ibarratarrek fundatua 1910ean eta El Correo 
Español falangistek sortua 1937ko uztailean Bilbo jausi eta 
gero. 

Lehena egunkari monarkikoa zen, beraz Errepublikaren 
kontrakoa. Baita Bizkaitarren (abertzaleen) kontrakoa ere. 
Horregatik hile batzuez zarratuta egon zen Errepublikaren 
alde ez egitearren. Bilbo tropa frankistek hartu zutenean 
berrriro zabaldu zen, uztailaren 6an1. Egun berean zabal-
du zen El Correo Español, egunkari falangista, propaganda 
hutsa. Nik ikertu dudan garairako egunkari interesgarriena 
(da) herritxoetako kontuetaz arduratu zelako eta, batez ere, 
hemeroteka erabilgarria duelako. Hori bai, tamalez, ordain-
du egin behar da. Lau haizeetara webgunea, berriz, dohain 
da. Hierro eta La Gaceta del Norte ere badaude, besteak 
beste, baina ez dauka bilatzaile egokirik, presa bakoentzat 
edota beste hoberik egiteko ez dutenentzat diseinatuta 
dago. 

1951an Alejandro Echevarria bihurtu zen egunkariaren 
zuzendari, aurrerantzean Etxebarriatarrek eta Ibarratarrek 
gobernatuko dute egunkaria. 1971an aurreneko aldiz La Ga-
ceta del Norte gainditu zuen (ale gehiago salduta). Gero 
etorriko ziren Correo taldea, Vocento taldea... 

1 Al cabo de once meses largos y dolorosos de forzada inexistencia, EL PUEBLO VASCO 
sale de nuevo a comunicarse con sus lectores a la luz victoriosa de un amanecer henchido 
de promesas fecundas. Se cierra en la vida del periódico un paréntesis lóbrego y sinies-
tro que se inició antes del glorioso 18 de julio cuando el cuerpo ensangrentado de Calvo 
Sotelo se ofrendaba en el altar de la Patria en aras de su independencia y ya la mordaza 
del censor rojo de Vizcaya sofocaba denodadamente nuestro homenaje póstumo a su me-
moria. Luego, una vez iniciado el movimiento vino la abyecta intervención en nuestras 
páginas, de los periodistas rojos y bizcaitarras que pretendían en vano deshonrar nuestro 
nombre...	

El
 C

or
re

o 
Es

pa
ño

l, 
19

37
-7

-6

El
 P

ue
bl

o 
V

as
co

, 1
93

7-
7-

6

El
 C

or
re

o 
Es

pa
ño

l-
El

 P
ue

bl
o 

V
as

co
, 1

93
8-

4-
13

PRENTSA FRANKISTA (BILBO)



H
ie

rr
o,

 1
93

7-
7-

5
La

 G
ac

et
a 

de
l N

or
te

, 1
93

7-
7-

11

HIERRO (1937-83)
Egunkari falangista hau Bilbo "askatu" ondo-
ren sortu zen eta 1937ko uztailaren 5ean irten 
zen lehen zenbakia, Jose Antonio Gimenez-Ar-
nau idazle falangista zuela zuzendari, zelan ez. 
Hurrengo egunean irten zen El Correo Español 
hau ere egunkari falangista. Beraz, bi egunkari 
falangista izan zituen Bilbok, harik eta El Correo 
Español, El Pueblo Vascorekin batu zen arte. Ja-
kina, Mugimenduaren Prentsa Kateko parte zen 
(Cadena de Prensa del Movimiento). Esan gabe 
doa errejimenaren zerbitzura egin zuela lan. Ez 
zuen izan La Gacetaren ezta El Correoren arra-
kasta. Hala ere, aurkitu dugu artikuluren bat 
arreta merezi duena. 

LA GACETA DEL NORTE (1901-1987)
1901ean fundatua, ideologiz kontserbadore mo-
narkikoa, eta batez ere, katolikoa zen. Errepubli-
ka garaian CEDAren organu bihurtu zen. Gerra 
garaian zabalik mantendu zen harik eta 1937ko 
apirilaren 14an zarratu zuten arte. Uztailaren 
11an berriro zabaldu zen. Baina kexu ziren, gerra 
hasi eta apirilera arte erepublikarrek egunkaria 
"faltsifikatu" zutelako: "Cerramos hoy el doloro-
so paréntesis que se abrió para nosotros, en la 
misma fecha gloriosa del 19 de julio de 1936... 
Casi al morir un año, LA GACETA DEL NORTE 
reanuda la comunicación con sus lectores; LA 
GACETA DEL NORTE auténtica, la de antes, la 
de siempre, no la que pretendieron "falsificar" 
sus enemigos...". 

Hau ere egunkari oso interesgarria da baina 
bilatzaileen arazoa konpontzen ez den artean... 


